Selasa, 19 November 2013

PANCING IKAN BESAR TEKNIK POPPER


 Awal pagi lagi aku dah bangun.Semangat ingin memancing ikan haruan menggunakan teknik casting bekobar-kobar dalam diri aku pada pagi itu.Tepat jam 7.00 pagi aku bergegas ke tempat lokasi.Seperti biasa..aku menggunakan umpan jenis popper kecil untuk memikat haruan.

 Aku bertolak secara solo tanpa di temani sesiapa pun.Sampai saja di lokasi ,aku terus  melontar umpan yang aku bangga-banggakan selama ini.Bukan sekali dah berjaya aku jinakkan ikan haruan menggunakan teknik casting dengan umpan jenis popper.Tapi dah banyak kali juga berhasil.Tak lama!...satu sambaran dari bawah permukaan air menuju ke arah umpan yang aku baling tadi.Sayangnya terlepas,mungkin terlalu cepat aku menyentap pancing tadi.

 Dalam empat ke enam kali juga aku melontarkan umpan jenis popper itu ke permukaan air...masih tak ada lagi rentapan dari  arah bawah sana .Aku merehatkan diri seketika sekitar 30 saat ke 60 saat.Kemudian aku melontarkan semula popper itu diatas permukaan air.Beberapa saat kemudian...umpan aku di sambar oleh seekor ikan yang agak besar  juga.Aku pun melayan karenahnya hingga beberapa saat..ternyata yang menyenatap itu adalah seekor haruan bersaiz XL juga.

  Kemudian tiba la saat genting....aku membuka mata kail yang mengenai mulut ikan haruan tersebut..tak semana-mana..ikan tersebut cuba melarikan diri.Akibatnya...."arhhhhhhhhhhhhhhh... adoiiii..."mata kail mengenai tangan aku...dan ikan haruan masih lagi mlekat dekat umpan tersebut.Aku cemas saat itu.akhirnya allah memberi aku ilham dengan mengepit ikan haruan tersebut menggunakan kaki,dan membuka mata kail yang mengenai mulutny.Sekarang yang tinggal mata kail yang melekat kat tangan aku.korang tengok la kat bawah...


tangan aku ni hahahahaha.kuikui.


4 ulasan:

Illa Shanahila berkata...

ish, hati2 la sikit

Tanpa Nama berkata...

ikan ada kaki eh yang dia nak larikan diri tu?
lain kali klu dapat ikan bocat katuk kepala dia dulu bgi pening bru la pegang huhu...

AREIY ANIQUE berkata...

thanks :) dh takdir jln crtany mcm tu.

maaf penggunaan ayat yg salah anonymos.hehe

Brohantu berkata...

terima kasih atas info casting ikan haruan Masukkan Blog anda ada disini Myrodreel