Khamis, 31 Mac 2011

3 LANGKAH DI SATU LEMBAH




 Di satu lembah aku terdampar,,waktu itu sunyi sepi aku rasakan.Namun keadaan disitu cerah,cukup bagi aku untk melihat keadaan di sekeliling.Aku tidak tahu aku berada di mana sebenarnya.Aku yang masih dalam keadaan terbaring,mula membangunkn diri.Aku rasakan otot-otot ku semuanya sakit,seperti baru saja jatuh dari langit.Aku merasakan sejuk sebelah kananku dan panas di sebalah kiriku.

 Aku mula melangkah setapak.Apabila aku melihat  keadaan  lembah di sebelah kananku,ternyata cukup indah mempersona.Aku terdiam dan terpaku untuk jangka masa lima hingga ke spuluh minit."masayallah indahnya"..suara hatiku berkata.Aku melihat aliran sungai yang bergitu jernih dan cukup perlahan,rumput-rumput yang menghijau,langit yang begitu membiru.binatang-binatang yang sedang mengalas perut dengan menikmati tumbuhan disekeliling.Pemandangan itu sungguh indah.Namun ianya sunyi,hanya tiupan angin yang menyapa telinga kananku mampu aku dengar.

 Selepas saja sedar dari terpaku itu,aku mula melangkah setapak lagi,namun aku tunduk.Kemudian,aku memalingkan muka ke sebalah kiriku."masayallah dasyatnya"...suara hatiku berkata lagi.Kali ini aku melihat aliran sungai berwarna merah,ianya membuak-buak bagaikan larva gunung berapi.Langsung tidak ada kehidupan yang aku lihat di lembah sebelah kiriku ini.Semuanya nampak gersang,kemudian aku mula membayangkan.Jika lah aku dalam kehausan dan memerlukan air,dan meminum sungai yang ada di sebelah kiriku,sudah pasti aku akan sengasara.Kemudian aku mandi di dalam sungai itu,masyallah,,betapa sakitnya aku rasakan."astaghfirullahalazim,,astaghfirullahalazim,,,astaghfirullahalazim,,"

 Kemudian aku melangkah setapak lagi,aku melihat di hadapan ku satu jurang yang amat dalam,bila aku melihat dibawahnya,,,terdapat ribuan jarum besar yang tesedia terpacak bagai menunggu mangsa yang jatuh.Dihadpanku tersedia satu tali yang membolehkan aku pergi ke seberang sana.Namun aku lihat tali itu sudah tidak berapa utuh.Aku mula dalam dilema.Sepantas aku melihat diseberang sana,ribuan anak-ank kecil ditemani ibu bapa dengan berpakaian serba puteh.Mereka bermain disatu taman yang cukup begitu indah.Begitu gembira dan bahagia sekali.Hatiku terasa sangat ingin ke sana.Namun tali yang hampir rapuh itu membuatkan aku dalam terkaku..

 Aku cuba untuk berundur setapak lagi,,namun aku tidak mampu melangkah.Kemudian aku cuba memalingkan muka ku ke belakang.Aku tersentak,dan aku terkejut .Sepantas kilat aku mengalirakan air mata tanpa henti.,,terasa menyesal dalam diri sudah tidak berguna lagi.apa yang aku lihat???

"resh! resh! resh! bangun,,"..suara yang selalu dan biasa aku dengar setiap pagi.lalu aku tersentap dari mimpi.

"erm"..aku menjawab dengan nada yang cukup malas.

"bangun! bangun! dah pagi"...suara ibu yang cuba membangunkan aku dari tidur.

"erm"..aku menjawab dengan nada yang malas lagi.aku masih terlentang di atas katil bagai mayat yang bernyawa.

"bangunnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!!!!!!!!!!!!!!!"....suara yang amat kuat sekali.Aku rasakan gegendang telinga bagaikan hampir nak pecah.

Lantas aku terduduk diam bagaikan baru terkena satu kejutan elektrik.Rambutku yang hampir paras bawah telinga berdiri tepacak,namun mataku masih lagi tertutup.

"kau tak kerja ker hari ni?,,dah jam 8.00 am.kau dah lewat.nanti tak masal kau kena tiau(marah) oleh bos kau.",,suara ibu yang sedang berceloteh pada anak pemalasnya.Anak itu lah aku.

"kerja lah mak,,jap lagi lah"..aku menjawab dengan suara yang cukup lembut.

kemudian aku pun pergi bersiap mandi.sperti biasa aku pergi kerja dengan hati yang cukup bosan.lalu aku menyanyi lagu....

~~kalau lah mata bertentang mataaaaaaa...........~~                      ^L^,



Tiada ulasan: