Selasa, 1 Mac 2011

masyaallah indah sungguh ciptaan tuhan

yang ku cari itu wanita muslimah,,
tahu tentang agamanya,,
beramal dengan ilmunya,
menyembunyikan kejelitaanya,,
jujur tutur katanya,,
manis tingkah lakunya,,
ikhlas dalam kesopananya,,
bila bejalan tak pernah mengangkat kepalanya,,
lemah lembut lontaran suaranya,,
memahami isi hati orang yang disayanginya,,
sentiasa tenang dalam sesuatu keadaan,,
tidak pernah cuba mengkhianati orang d sekelilingnya,,
sejuk hati dengan semua perbuatanya,,
tahu sebagai perananya,,
merajuk yang tidak berpanjangan,
malu yang tidak keterlaluan,,
salam di sambut dengan satu senyuman,,
tidak memilih setatus kekayaan,,
reda dengan ketentuan,,
akur dengan kehidupan,,
bersyukur dengan nikmat tuhan,
sentiasa cuba menasihatku yg sntsa dalam kealpaan,
mendoakan ku tak kira dalam kesenangan mahupun kesulitan,
tidak mementingkan perasaan diri,,
sentiasa mengambil berat orang yang di syangi,
tidak mengejar kekayaan duniawi,,
orang ini lah yang aku sayangi setengah mati,
kalau ada jodoh orang ini lah yang aku buat sebagai isteri.



Ketemu kah aku dengan muslimah sperti ini.aku pernah terserempak dengan muslimah sperti ini.ketika itu aku berada di feri,pelayaran selama satu jam setengah.sebahagian ciri-ciri di atas ada pada muslimah itu.tapi aku tdak mempunyai kekuatan untuk mendalami dan menjiwai muslimah itu.di antara beratus-ratus orang di dalam feri itu,hanya dia yang berbeza dari wanita yang lain.aku mengelarnya muslimah,kerana aku tak mengetahui namanya.dia hanya duduk dan diam,cara pandangnaya pada orang di sekeliling sungguh berbeza,tidak seperti yang lain.memandang 360 darjah.sepanjang perlayaran itu aku mengambil kesempatan memerhatikanya,dan aku juga menyedari dia juga memerhatikan ku.ternyata pandangnya padaku sungguh malu,terdetak hatiku untuk mengucapkan salam pada muslimah itu.kata-kataku di potong oleh sahabatku.bila saja muslimah itu lalu di hadapanku,,sambil tunduk tersipu malu.sepantas kilat "assalamualaikum" ku dengar dari sahabatku.lalu di jawab "walaikummusalam" dengan nada suara yang begitu ayu dan lemah lembut,di iringi satu senyuman.akhirnya pergilah dan hilang lah muslimah itu dari pandangan ku.mungkin dia bukan untukku.kerana aku tahu sungguh mustahil untuk aku terserempak lagi dengan muslimah itu.ini lah cinta sekilas pandang.


sekilas pandang keindahan ciptaan tuhan.

9 ulasan:

bLueBErry90 berkata...

insyallah akan ketemu juga pada akhirnya,,,hanya masa dapat menentukannya,,,wanita yang baik adalah ditakdirkan untuk lelaki yang baik

AREIY ANIQUE berkata...

bnde ni dh lma blaku.n dh hilng dr ingatan.thnkz komenya,,;-,.

iRa a.k.a RaRa berkata...

insyaALLAH, psti akn jmpa jgak nti..
byk2 bersabar ye..ssungguhnya akn ada pengakhiran yg baik bg org yg byk bersabar..=)

.::wardatulsyauqah::. berkata...

will me marry me?..kita tnya dr kita,sggup xkita kawen dgn dri psgn tu yg mcm kita.

Nak dapat yg terbaek,kita kena usha utk jd yg terbaek..insyaAllah..~


~Asrar~

AREIY ANIQUE berkata...

thanx dgn semua komenya,,amt mnrik.smua itu hnylh sdkit cetusan rasa.dan dri ni sbnrny jg bkn lh yg trbaik dklgn yg baik2.dn bkn lah lyk dgn apa yg trsnrai d ats.skdr mlps rasa.allah pnntu sgla.;-,

.::wardatulsyauqah::. berkata...

insyaAllah xmustahil pun..
Mintak kt Allah..buat pe yg Allah suruh,tggl pe yg Dia larang..insyaAllah,Allah bg hmbanyaNya yang juga cintakaNya...

AREIY ANIQUE berkata...

aminnn....smoga makbul doany.thankz dgn sarananny,,ke alpaan sering blaku.hnya mnusia yg lemah.imanku snipis kapas,malu mmnta lbh2 pd allah.

.::wardatulsyauqah::. berkata...

Malu bila kita nak buat sesuatu yg Allah larang,itu mmg patut ada rasa malu.

Tapi,bila kita berdoa,mintaklah,apa2 sj kita nak.
Sebab tu Allah uji kita,tanda Allah syg kita,dan Allah nak kita mengadu pada Dia..selalu bergantung pd DIA jika apa juga berlaku.

AREIY ANIQUE berkata...

thankz wardatulsyauqah dgn naseht2 yg brguna,,smoga allah mmelihara kesucian hatimu.dan smoga aku d bri hidayah pas ni,amin.